درس بیست و سوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صفحه 158 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-    بهره وري با چه اقداماتي ارتباط دارد؟

2-    بهره وري را تعریف کنید؟

3-    دو حديث بيان كنيد كه به بهره وري در امور تأكيد دارد؟

4-    چهار نمونه از تفکر بهره وری در زندگی مردم در روزگار گذشته را نام ببرید؟

صفحه 159 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

5-    نقش فرهنگ در افزايش بهره وري يك جامعه چگونه است؟

6-    با مراجعه به برخي از احاديث عوامل موثردر بهره وري را بنويسيد؟ ( سوال فعالیت )

 پاسخ : الف ) اهمیت دادن به کار. ب ) م. ج ) میانه روی. د ) تقوا. ه ) نظم در کار. و ) برنامه ریزی.

7-    هريك از هنجارهاي زير در جامعه چگونه از بهره وري جلوگيري مي كند و در تضاد با آن است.توضيح دهيد؟ ( سوال فعالیت )

پاسخ : مهماني ها ، مجالس و جشن ها ي مفصل و پرهزينه : اسراف و صرفه جويي نكردن

                       مدگرايي و چشم و هم چشمي در خريد لباس به جاي تميز و ساده پوشي : زياده روي و   صرفه هزينه هاي بي مورد

                       نداشتن برنامه ي مناسب براي اوقات فراغت و تفريح : استفاده نكردن از زمان ، بي نظمي

                       ورزش نكردن و پرخوري : از بين رفتن سلامتي ، ايجاد بيماري و صرف هزينه

صفحه 160 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

8-    چهار راهكار مهم براي افزايش بهره وري در زندگي را نام ببرید؟

9-    براي اينكه وقت تلف نشود و زمان را از دست ندهيم چه بايد كرد؟

10-                       نظم و ترتيب و انضباط در كارها يكي از راه هاي افزايش بهره وري در زندگي است در اين رابطه توضيح دهيد؟

صفحه 161 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

11-                       صرفه جويي چيست؟ با مثال بیان کنید.

12-                       انجام دادن كارها از روي آگاهي چگونه باعث افزايش بهره وري مي شود؟

13-                       دليل بياوريد : الف ) آيا سطح بهره وري دانش آموزي كه كيف يا كمد لوازم تحريرش شلوغ و نامرتب است ، پايين مي رود؟ چرا ؟

پاسخ:  بله ؛ چون نداشتن نظم، ترتيب و انضباط دركارها باعث هدر رفتن وقت و زمان ودر نتيجه پايين آمدن بهره وري مي شود.

14-                       منظور از تنظيم جدول بودجه اقتصادي چيست؟ تنظيم اين بودجه چه فايده اي دارد؟ توضيح دهيد؟ ( سوال فعالیت )

15-                       يكي از عادت ها ي غلط بعضي از دانش آموزان مصرف نادرست و بي رويه ي كاغذ است . چند راهكار براي بهره وري در مصرف كاغذ پيشنهاد كنيد و توافق كنيد كه آن راهكار ها عملي شوند؟ ( سوال فعالیت )

پاسخ: استفاده از پشت و روي برگه ها – تشويق دانش آموزان به درست كردن كاردستي از   كاغذهاي باطله - استفاده از برگه هاي ناتمام به عنوان چرك نويس-  نصب سطل زباله مخصوص كاغذ هاي باطلع و جمع آوري آن براي بازيافت.

 

 

درس بیست و چهارم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صفحه 162 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-    منظور از فعالیت اقتصادی چیست؟

2-    نکته: تولید ممکن است تولید کالا یا خدمت باشد.

3-    آیا جامعه می تواند بدون فعالیت های اقتصادی به حیات خود ادامه دهد؟ چرا؟

4-    برای افزایش بهره وری در فعالیت های اقتصادی چه باید کرد؟

صفحه 163 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

5-    نکته : در اقتصاد، بهره وری را نسبت " ستادنده ها به داده ها " تعریف کرده اند.

6-    منظور از نهاده ها یا ورودی چیست؟

7-    منظور از فرایند تولید چیست؟

8-    چگونه می توان بهره وری در تولید، یا توزیع یک کالا را افزایش داد؟

9-    به نظر شما، اگر میزان هزینه های تولید ( نهاده ها ) را افزایش دهیم و به همان اندازه میزان تولید افزایش یابد، باز هم می توانیم ادعا کنیم بهره وری اتفاق افتاده است؟ ( سوال فعالیت )

پاسخ : خیر اتفاق خاصی نمی افتد. چون قیمت تمام شده کالا بالا بوده و گران به دست مصرف کننده می رسد. در نتیجه از یک طرف باعث کاهش علاقه مردم به خرید آن کالا شده و از طرف دیگر زمینه واردات نوع خارجی آن کالا بیشتر می شود.

صفحه 164 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

10- جایگاه تولید در اسلام را بنویسید؟

11- در دنیای امروز تولید با چه هدفی صورت می گیرد؟

12- ت دوگانه کشورهای قدرتمند صنعتی در بهره برداری از طبیعت و منابع طبیعی را بنویسید؟ مختصر بیان کنید.

13- آیا افزایش تولید با هر روش و به هر قیمتی مجاز است؟ چرا ؟

صفحه 165 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

14- نکته:  امروزه با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، به جای واژه بهره وری از بهره وری سبز استفاده می شود.

15- منظور از بهره وری سبز چیست؟

16- وضعیت بهره وری در کشور ما چگونه است؟ وظیفه ما در این رابطه چیست؟

صفحه  166 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

17- دركشور ما به توصيه ي چه كسي و چرا سياست اقتصاد مقاومتي را در پيش گرفته است؟

- اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟

19- نکته: محور اصلی اقتصاد مقاومتی، بهره وری است.

20- وظيفه ي سازمان ملي بهره وري ايران چيست؟

21- همفکری کنید و  بگوييد شما دانش آموزان از چه راه هايي مي توانيد به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در کشور کمک کنید. دست کم سه راه پیسشنهاد کنید. ( سوال فعالیت )

پاسخ: الف ) استفاده از تولید داخلی

           ب  ) صرفجويي در مصرف لوازم مدرسه ، جلوگيري از اسراف

                  ج ) دور نريختن وسايلي كه هنوز قابليت استفاده دارند

            

                  د ) نصب سطل هاي زباله و جمع آوري كاغذ هاي باطله براي بازيافت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به پايان آمد اين دفتر حكايت همچنان باقيست

عیدینی نژاد

 

سوالات متن درس هاي 23 و24 مطالعات اجتماعي پايه نهم فصل آخر

بهره ,    ,وري ,وری ,فعالیت ,تولید ,بهره وري ,بهره وری ,سوال فعالیت ,منظور از ,افزايش بهره

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی اول مارکت . طعمِ بوسه 108687770 اخبار سایت میسکالینگ کتابخانه عمومی کودکان باران فیلم سینمایی کولکاپیس persianfile سایت رسمی پیکسل فایل ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی