درس بیست و سوم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صفحه 158 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- بهره وري با چه اقداماتي ارتباط دارد؟
2- بهره وري را تعریف کنید؟
3- دو حديث بيان كنيد كه به بهره وري در امور تأكيد دارد؟
4- چهار نمونه از تفکر بهره وری در زندگی مردم در روزگار گذشته را نام ببرید؟
صفحه 159 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
5- نقش فرهنگ در افزايش بهره وري يك جامعه چگونه است؟
6- با مراجعه به برخي از احاديث عوامل موثردر بهره وري را بنويسيد؟ ( سوال فعالیت )
پاسخ : الف ) اهمیت دادن به کار. ب ) م. ج ) میانه روی. د ) تقوا. ه ) نظم در کار. و ) برنامه ریزی.
7- هريك از هنجارهاي زير در جامعه چگونه از بهره وري جلوگيري مي كند و در تضاد با آن است.توضيح دهيد؟ ( سوال فعالیت )
پاسخ : مهماني ها ، مجالس و جشن ها ي مفصل و پرهزينه : اسراف و صرفه جويي نكردن
مدگرايي و چشم و هم چشمي در خريد لباس به جاي تميز و ساده پوشي : زياده روي و صرفه هزينه هاي بي مورد
نداشتن برنامه ي مناسب براي اوقات فراغت و تفريح : استفاده نكردن از زمان ، بي نظمي
ورزش نكردن و پرخوري : از بين رفتن سلامتي ، ايجاد بيماري و صرف هزينه
صفحه 160 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
8- چهار راهكار مهم براي افزايش بهره وري در زندگي را نام ببرید؟
9- براي اينكه وقت تلف نشود و زمان را از دست ندهيم چه بايد كرد؟
10- نظم و ترتيب و انضباط در كارها يكي از راه هاي افزايش بهره وري در زندگي است در اين رابطه توضيح دهيد؟
صفحه 161 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
11- صرفه جويي چيست؟ با مثال بیان کنید.
12- انجام دادن كارها از روي آگاهي چگونه باعث افزايش بهره وري مي شود؟
13- دليل بياوريد : الف ) آيا سطح بهره وري دانش آموزي كه كيف يا كمد لوازم تحريرش شلوغ و نامرتب است ، پايين مي رود؟ چرا ؟
پاسخ: بله ؛ چون نداشتن نظم، ترتيب و انضباط دركارها باعث هدر رفتن وقت و زمان ودر نتيجه پايين آمدن بهره وري مي شود.
14- منظور از تنظيم جدول بودجه اقتصادي چيست؟ تنظيم اين بودجه چه فايده اي دارد؟ توضيح دهيد؟ ( سوال فعالیت )
15- يكي از عادت ها ي غلط بعضي از دانش آموزان مصرف نادرست و بي رويه ي كاغذ است . چند راهكار براي بهره وري در مصرف كاغذ پيشنهاد كنيد و توافق كنيد كه آن راهكار ها عملي شوند؟ ( سوال فعالیت )
پاسخ: استفاده از پشت و روي برگه ها – تشويق دانش آموزان به درست كردن كاردستي از كاغذهاي باطله - استفاده از برگه هاي ناتمام به عنوان چرك نويس- نصب سطل زباله مخصوص كاغذ هاي باطلع و جمع آوري آن براي بازيافت.
درس بیست و چهارم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صفحه 162 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- منظور از فعالیت اقتصادی چیست؟
2- نکته: تولید ممکن است تولید کالا یا خدمت باشد.
3- آیا جامعه می تواند بدون فعالیت های اقتصادی به حیات خود ادامه دهد؟ چرا؟
4- برای افزایش بهره وری در فعالیت های اقتصادی چه باید کرد؟
صفحه 163 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
5- نکته : در اقتصاد، بهره وری را نسبت " ستادنده ها به داده ها " تعریف کرده اند.
6- منظور از نهاده ها یا ورودی چیست؟
7- منظور از فرایند تولید چیست؟
8- چگونه می توان بهره وری در تولید، یا توزیع یک کالا را افزایش داد؟
9- به نظر شما، اگر میزان هزینه های تولید ( نهاده ها ) را افزایش دهیم و به همان اندازه میزان تولید افزایش یابد، باز هم می توانیم ادعا کنیم بهره وری اتفاق افتاده است؟ ( سوال فعالیت )
پاسخ : خیر اتفاق خاصی نمی افتد. چون قیمت تمام شده کالا بالا بوده و گران به دست مصرف کننده می رسد. در نتیجه از یک طرف باعث کاهش علاقه مردم به خرید آن کالا شده و از طرف دیگر زمینه واردات نوع خارجی آن کالا بیشتر می شود.
صفحه 164 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
10- جایگاه تولید در اسلام را بنویسید؟
11- در دنیای امروز تولید با چه هدفی صورت می گیرد؟
12- ت دوگانه کشورهای قدرتمند صنعتی در بهره برداری از طبیعت و منابع طبیعی را بنویسید؟ مختصر بیان کنید.
13- آیا افزایش تولید با هر روش و به هر قیمتی مجاز است؟ چرا ؟
صفحه 165 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
14- نکته: امروزه با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، به جای واژه بهره وری از بهره وری سبز استفاده می شود.
15- منظور از بهره وری سبز چیست؟
16- وضعیت بهره وری در کشور ما چگونه است؟ وظیفه ما در این رابطه چیست؟
صفحه 166 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
17- دركشور ما به توصيه ي چه كسي و چرا سياست اقتصاد مقاومتي را در پيش گرفته است؟
- اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟
19- نکته: محور اصلی اقتصاد مقاومتی، بهره وری است.
20- وظيفه ي سازمان ملي بهره وري ايران چيست؟
21- همفکری کنید و بگوييد شما دانش آموزان از چه راه هايي مي توانيد به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در کشور کمک کنید. دست کم سه راه پیسشنهاد کنید. ( سوال فعالیت )
پاسخ: الف ) استفاده از تولید داخلی
ب ) صرفجويي در مصرف لوازم مدرسه ، جلوگيري از اسراف
ج ) دور نريختن وسايلي كه هنوز قابليت استفاده دارند
د ) نصب سطل هاي زباله و جمع آوري كاغذ هاي باطله براي بازيافت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به پايان آمد اين دفتر حكايت همچنان باقيست
عیدینی نژاد
بهره , ,وري ,وری ,فعالیت ,تولید ,بهره وري ,بهره وری ,سوال فعالیت ,منظور از ,افزايش بهره
درباره این سایت